maandag 9 juni 2025

Thema πŸ“¬ ‘Robots & Papa’

 In onze klas gingen we de voorbije weken aan de slag als echte uitvinders! We doken in de wereld van robots, tandwielen en bouten – en dat allemaal met één doel: iets moois maken voor onze superpapa’s! πŸ’™

De kinderen ontdekten hoe je een robot kan bouwen, hoe tandwielen werken en hoe je fijne werkjes uitvoert met moertjes en schroefjes. Maar ook gevoelens kwamen aan bod: wat maakt mijn papa zo bijzonder? Wat wil ik hem vertellen?

Via knutselwerkjes, fijne motoriekspelletjes, rollenspel en techniek ontdekten onze kleuters spelenderwijs de link tussen techniek en liefde. Want ook robots hebben een hartje – zeker als je ze zelf maakt voor je papa! πŸ₯°

Bekijk hieronder per hoek wat we allemaal ontdekten en leerden! πŸ‘‡


🎨 Knutseltafel

Onze kleuters maakten een robotkaartje voor papa. Ze kleurden een robot, plakten hun foto erbij en versierden alles op een mooie achtergrond. Een liefdevol kaartje voor hun held! We bouwden een echte robotsleutelhanger als Vaderdagcadeau! De kinderen kozen bouten, moeren en vleugelmoeren en stelden hun eigen robot samen. Met veel trots werkten ze hun cadeautje af en voegden een naamlabel toe. πŸ’™πŸ€–❤️



















✍️ Tekentafel

Op de tekentafel konden kinderen hun papa tekenen, als mens of als robot! Er kwamen grappige en lieve ontwerpen tevoorschijn, met veel aandacht voor details. πŸ“πŸ”€✏️πŸ–️




πŸ“š Boekenhoek

We lazen verhalen over robots, papa’s en techniek. De kinderen bladerden, luisterden en vertelden hun favoriete stukken na. πŸ“–πŸ’‘



✏️ Krijtbordhoek – Teken als een robot!

In de krijtbordhoek oefenden we robotvormen zoals rechte lijnen, zigzaglijnen, vierkanten en cirkels. De kinderen tekenden robots, tandwielen en hun eigen papa als robot. Magneetpuzzels maken van robots. Zo werkten ze spelenderwijs aan hun schrijfmotoriek Γ©n fantasie!




πŸ›’ Winkelhoek = 'Klusjeswinkel'

Onze winkel veranderde in een echte klusjeswinkel! Er waren schroevendraaiers, moeren, schroeven en tandwielen. De kinderen speelden klusjesman of -vrouw, repareerden robots of ontwierpen nieuwe toestellen. πŸ› ️



🧍 Poppenhoek = 'Werkplaatsdecor'

In onze poppenhoek konden de kinderen zich verkleden als klusjespapa of robotontwerper. Ze verzorgden hun robot, gaven hem te eten, of repareerden wat kapot was. Rollenspel met een stoer tintje! πŸ‘¨‍πŸ”§πŸ€–











πŸ›  Fijne motoriektafel – Techniek en precisie

De kleuters mochten volop experimenteren met schroeven, bouten, moeren en echte gereedschappen.
Met houten constructiemateriaal, een elektrische schroevendraaier en verschillende opdrachtkaarten oefenden ze niet alleen hun fijne motoriek, maar ook hun technisch inzicht en samenwerking.
Wat een concentratie Γ©n voldoening als het gelukt was! πŸ‘©‍πŸ”§πŸ‘¨‍πŸ”§


























🧱 Bouwhoek

De kinderen bouwden hun eigen robot of robotschuilplaats met blokken. Sommigen maakten ook een tandwielconstructie of robot-arm. Knap werk en veel fantasie! 🧱⚙️












🧩 Denktafel – Puzzeltijd!

Aan de denktafel konden de kinderen zich verdiepen in het maken van puzzels.
Ze oefenden hun logisch denken, doorzettingsvermogen en concentratie terwijl ze stukjes zochten, draaiden en lieten passen.
Voor sommigen was het een echte uitdaging, maar de trots was groot bij elke voltooide puzzel! 🧠✨













🎨 Vormgevend schilderen – Mijn papa op papier

Tijdens deze activiteit mochten de kinderen hun papa schilderen, helemaal zoals zij hem zien.
Sommige papa’s kregen een bril, andere een robotpak of een extra brede glimlach!
Met penseel en verf drukten de kleuters hun gevoelens en bewondering voor hun papa uit op papier.
Creativiteit en trots straalden van hun kunstwerken af! πŸ’™πŸ–Œ️









πŸ€– Leren programmeren met de Bee-Bot

Onze kleuters gingen aan de slag als echte programmeurs!
Met pijltjestoetsen programmeerden ze stap voor stap waar de Bee-Bot naartoe moest.
Onderweg leerden ze logisch denken, plannen en samenwerken.
En dat allemaal op een speelse manier! Wat een enthousiasme! πŸ”➡️⬅️⏬













πŸ§‘‍πŸš€ Spelen met robots in de kring

In onze kring maakten we kennis met allerlei soorten robots: sommigen konden lichtjes laten branden, anderen maakten geluid of konden zelfs bewegen!
De kleuters mochten ze ontdekken, uitproberen en ermee spelen.
Zo kwamen fantasie, techniek en verwondering mooi samen πŸ€–✨


















πŸ€– Afsluiter: een eigen robotmasker!

Als leuke afsluiter van ons thema ‘Robots & Papa’ mocht wie dat wilde nog een robotmasker maken.
Met karton, vormen, kleurtjes en heel veel fantasie toverden de kleuters zichzelf om tot Γ©chte robots!
Wat een creativiteit πŸ’‘πŸ–️










Geen opmerkingen:

Een reactie posten